fbpx

____  Adele van der Hagen ____

Adele

    ___ Meer over mij ___

Ik ben Adele van der Hagen, yoga, pilates en leefstijlcoach. In 1993 heb ik mijn eerste kundaliniyogales in Amsterdam gehad. Ik vond het een goede combinatie om actief en bezig te zijn met je lichaam en bewust te voelen van de energie in je lichaam.  De thema’s die voorbij kwamen in de lessen vond ik super interressant.  Ik ben vrij ambitieus en altijd bezig met mezelf om bewust te worden van onrust of spanning in mijn lichaam. Ik vind de kundalini yoga een prachtige holistische methode om de balans in mezelf terug te vinden. Iedere oefening of houding heeft een lichamelijk maar ook  een psychisch effect op je lichaam. Mijn lichaam was duidelijk gevormd door hoe ik in het leven stond en hoe ik me voelde. 
Vanaf 1995 na de geboorte van mijn eerste zoon had ik vaak last van rugpijn. De yoga heeft me  veel geholpen om bewust te worden van de ademhaling. De ademhaling in combinatie met een houding hielp mij om spanning, weerstand of emoties af te voeren.

Opleiding
In 1998 heb ik de opleiding voor kundalini yoga docente in Enschede afgerond en ben ik begonnen met het geven van yogalessen in Rosmalen. Ik heb deze lessen gegeven lange tijd naast mijn werk in de mode en kledingateliers.Door yoga, ben ik veel gegroeid op lichamelijk en mentaal niveau. Ik ben me bewuster geworden van mijzelf: hoe ik sta, zit, loop, in verschillende houdingen en situaties. Ook ben ik me bewuster geworden van mijn lichamelijke en psychische kwaliteiten, emoties, gevoelens en mijn persoonlijkheid, maar ook mijn valkuilen. 

In 2016 heb ik de opleiding voor perfect pilates gedaan, dit vond ik een perfect aanvulling van yoga om mijn lichaamshouding verder te kunnen verbeteren. Ik had een holle rug,  mijn bekken stonden in een ontspannen houding voorover gekanteld waardoor de wervelkolom bij mij in de onderrug hol stond. Gevolg gespannen spieren in de onderrug en aan de voorkant van mijn bovenbeen, liezen en heupen. Ik gebruikte overmatig veel de oppervlakkige rugspieren bij veel bewegingen en houdingen en niet de dieper spieren, in de bekken, de core. De spieren aan de voorkant van mijn boven been en liezen waren strak en gespannen, de spieren aan de achterkant van de been en bil waren niet goed ontwikkeld. 
Door mijn werk in Ateliers zat ik veel en voorover, dus geen uitdaging voor de rug, been en bilspieren. De bovenrugspieren waren niet sterk genoeg om mijn borstkas, hart, longen ruimte te kunnen geven.

 

 ___ Lichaam en geest ___

Yoga houdt je lichaam soepel en flexibel. (Dat kan wel wisselend zijn per dag, de ene dag ben je soepeler als de andere dag). Positieve emoties zorgen ervoor dat je soepeler en flexibeler bent. Zit je ergens mee doordat je in situaties geconfronteerd word met zorgen, piekeren of angsten dan heeft dat direct effect op mentaal en lichamelijk niveau. Je bent meer in je hoofd bezig waardoor onbewust de ademhaling word beïnvloedt en de doorstroming van de vitale energie in je lichaam. Dit creëert spanning in je lichaam je spieren. Door de houdingen in de yoga en pilates kun je de doorstroming van zuurstof, de vitale energie stimuleren. In mijn leven, vooral in situaties van machteloosheid, ging ik op dat moment trouw mijn dagelijkse yogaoefeningen doen. Dit heeft mij veel kracht gegeven in mijn leven. Om in moeilijke tijden spanning te kunnen loslaten en rust in mijzelf terug te vinden.

Door bewust in jezelf te investeren en aandacht te geven, d.m.v.  yoga of pilates kun je de balans in jezelf terug vinden.

 ___ Effecten van yoga ___

Het effect is meestal al na een paar keer yoga te ervaren je voelt je meer ontspannen en leert hoe je door focussen en het voelen van de ademhaling de rust die bij jouw van binnen aanwezig is terug te vinden. Als je tijd hebt is het zeker fijn om naast de yogales ook elke week thuis te oefenen. In het begin is je lichaam niet gewend bepaalde houdingen. Maar hoe vaker je het doet, zul je al snel  vooruitgang opmerken.

 ___ Zitten ___

In deze maatschappij zitten we veel op stoelen of banken , vanwege ons werk of dagelijks leven. We maken veel eenzijdige bewegingen of zitten lang in verkeerde houdingen. Als je niet gevarieerd beweegt zul je ook lange tijd door kunnen leven zonder klachten en pijn en je niet direct bewust worden van stijfheid of spanning in je lichaam.

 ___ Flexibiliteit ___

Door yoga kom je jezelf wel tegen op fysiek en mentaal gebied. Yoga is een goede investering in jezelf, waar je in de toekomende tijd of op latere leeftijd veel profijt van zult hebben. Doordat je vitaal en flexibel blijft. Als je fysiek flexibel bent dan werkt dit ook door op mentaal niveau. Je staat ook flexibeler in het leven, waardoor je niet door de eerste beste tegenwind uit balans bent

 ___ Lichamelijk spanning ___

Op jonge leeftijd had ik veel last van rugpijn en na mijn eerste zwangerschap had ik ook vaker last van spit. Omdat ik toevallig lang was, werd dat als oorzaak gezien. Maar door de jaren heen bleef ik yoga doen en mijn rugklachten verdwenen. Soms in drukke tijden dan voel ik wel eens wat spanning terug komen. Het blijft de plek die het eerst reageert als ik onder spanning sta. Nu gaan er direct alarmbellen rinkelen dat er iets niet goed gaat.

 ___ Je zwakke plek ___

Iedereen heeft een zwakke plek. Dat is bij iedereen verschillend. Sommigen hebben als eerste last van hoofdpijn of buikpijn, anderen krijgen rugpijn. Dit komt niet altijd door overbelasting op lichamelijk niveau maar het is eerder een combinatie van verschillende dingen zoals b.v. zorgen of angsten.

 ___ Bewustwording ___

Door yoga word je sneller bewust van signalen in je zwakke plekken op lichamelijk en mentaal niveau. Daarmee voorkom je het risico dat je onbewust te lang doorloopt en de klachten te laat herkent. Het gevolg daarvan is dat het herstel langer duurt of, in ernstige gevallen, er geen volledig herstel meer mogelijk is.

Niet alleen voelde ik me aangetrokken tot het fysieke kant van yoga, maar ook de theorie, de filosofie of de spirituele kant van yoga. Dat gaat over hoe je jezelf in balans kunt houden, hoe je kunt handelen in bepaalde situaties., hoe je verkeerde patronen kunt herkennen en doorbreken.

Bijv. negatieve emoties die elke keer terug komen in bepaalde situaties leren herkennen en te transformeren en los te laten. Het heeft vele angsten bij mij weggenomen. Ik heb meer begrip en vertrouwen gekregen over het doel van het leven en hoe je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent voor je eigen leven. Alles wat je doet of niet doet heeft gevolgen op een later tijdstip in je leven.

 ___ Theorie, filosofie, de spirituele kant van yoga ___

Het verleden kun je niet veranderen maar het is belangrijk dat je het wel kunt accepteren. De toekomst heb je in eigen handen. Door yoga heb ik geleerd dat je fouten kunt maken uit onwetendheid, of dingen mist waar je te laat voor was. Je was gewoon niet op het juiste moment op de juiste plek. Maar er komen altijd weer nieuwe kansen op je pad. Zo werkt de energie vanuit het universum. We zijn niet alleen een individu maar ook een van de vele mensen in dit universum. Het gaat er niet om wat er gebeurt maar hoe je ermee omgaat. En hoe sneller je het verleden kunt verwerken en accepteren, hoe meer ruimte er is voor nieuwe dingen, energie en nieuwe kansen.

 ___ Wet van Karma ___

Het verleden kun je niet veranderen maar het is belangrijk dat je het wel kunt accepteren. De toekomst heb je in eigen handen. Door yoga heb ik geleerd dat je fouten kunt maken uit onwetendheid, of dingen mist waar je te laat voor was. Je was gewoon niet op het juiste moment op de juiste plek. Maar er komen altijd weer nieuwe kansen op je pad. Zo werkt de energie vanuit het universum. We zijn niet alleen een individu maar ook een van de vele mensen in dit universum. Het gaat er niet om wat er gebeurt maar hoe je ermee omgaat. En hoe sneller je het verleden kunt verwerken en accepteren, hoe meer ruimte er is voor nieuwe dingen, energie en nieuwe kansen.

Social Media

Bekijk ook meer informatie over mij op: