Adele van der Hagen

Ik ben Adele van der Hagen, angad Kaur.  In 1993 ben ik begonnnen met kundaliniyoga. Ik vond het een goede combinatie om actief bezig te zijn met je lichaam terwijl je tussendoor ontspant. De ontspanning volgt na meditatie en het zingen van mantra’s. Iedere oefening of houding heeft een lichamelijk maar ook  een psychisch effect op je lichaam, geest en ziel.

Opleiding
In 1998 heb ik de opleiding voor kundalini yoga docente in Enschede afgerond en ben ik begonnen met het geven van yogalessen in Rosmalen.  Intussen geef ik vanaf juni 2015 ook les in Nuland.

Adele van der Hagen

Door yoga, ben ik veel gegroeid op lichamelijk en mentaal niveau. Ik ben me bewuster geworden van mijzelf: hoe ik sta, zit, loop, in verschillende houdingen en situaties.

Ook ben ik me veel bewuster geworden van mijn lichamelijke en psychische kwaliteiten, emoties, gevoelens en mijn persoonlijkheid, maar ook mijn zwakke plekken.

Soepeler lichaam en geest
Yoga houdt je lichaam soepel en flexibel. (Dat kan wel wisselend kan zijn per dag, de ene dag ben je soepeler als de andere dag). Positieve emoties zorgen ervoor dat je meestal soepeler en flexibeler bent. Zit je ergens mee door zorgen of angsten (negatieve emoties) dan heeft dat direct effect op mentaal en lichamelijk niveau.

Machteloosheid
In mijn leven, vooral in situaties van machteloosheid, ging ik juist op dat moment weer trouw mijn dagelijkse yogaoefeningen doen. Dit heeft mij veel kracht gegeven in mijn leven. Om in moeilijke tijden spanning te kunnen loslaten en rust terug te vinden en nog sterker te worden op lichamelijk en mentaal niveau.

Het heeft wel degelijk veel effect, door op tijd in jezelf te investeren oftewel aandacht te geven. Door Yoga zijn we intensief bezig met ons zelf op lichamelijk en mentaal niveau. Het effect daarvan is dan ook altijd positief.

Effect van yoga
Het effect is meestal al na een paar keer yoga te ervaren je voelt je meer ontspannen en leert hoe je door focussen en het voelen van de ademhaling de rust die bij jouw van binnen aanwezig is terug te vinden. Als je tijd hebt is het zeker fijn om naast de yogales ook elke week thuis te oefenen. In het begin is je lichaam niet gewend bepaalde houdingen. Maar hoe vaker je het doet, zul je al snel  vooruitgang opmerken.

Zitten
In deze maatschappij zitten we veel op stoelen of banken , vanwege ons werk of dagelijks leven. We maken veel eenzijdige bewegingen of zitten lang in verkeerde houdingen. Als je niet gevarieerd beweegt zul je ook lange tijd door kunnen leven zonder klachten en pijn en je niet direct bewust worden van stijfheid of spanning in je lichaam.

Flexibel
Door yoga kom je jezelf wel tegen op fysiek en mentaal gebied. Yoga is een goede investering in jezelf, waar je in de toekomende tijd of op latere leeftijd veel profijt van zult hebben. Doordat je vitaal en flexibel blijft. Als je fysiek flexibel bent dan werkt dit ook door op mentaal niveau. Je staat ook flexibeler in het leven, waardoor je niet door de eerste beste tegenwind uit balans bent.

Lichamelijke spanning
Op jonge leeftijd had ik veel last van rugpijn en na mijn eerste zwangerschap had ik ook vaker last van spit. Omdat ik toevallig lang was, werd dat als oorzaak gezien. Maar door de jaren heen bleef ik yoga doen en mijn rugklachten verdwenen. Soms in drukke tijden dan voel ik wel eens wat spanning terug komen. Het blijft de plek die het eerst reageert als ik onder spanning sta. Nu gaan er direct alarmbellen rinkelen dat er iets niet goed gaat.

Zwakke plek

Iedereen heeft een zwakke plek. Dat is bij iedereen verschillend. Sommigen hebben als eerste last van hoofdpijn of buikpijn, anderen krijgen rugpijn. Dit komt niet altijd door overbelasting op lichamelijk niveau maar het is eerder een combinatie van verschillende dingen zoals b.v. zorgen of angsten.

Bewustwording
Door yoga word je sneller bewust van signalen in je zwakke plekken op lichamelijk en mentaal niveau. Daarmee voorkom je het risico dat je onbewust te lang doorloopt en de klachten te laat herkent. Het gevolg daarvan is dat het herstel langer duurt of, in ernstige gevallen, er geen volledig herstel meer mogelijk is.

Theorie, filosofie, spirituele kant van yoga
Niet alleen voelde ik me aangetrokken tot het fysieke kant van yoga, maar ook de theorie, de filosofie of de spirituele kant van yoga. Dat gaat over hoe je jezelf in balans kunt houden, hoe je kunt handelen in bepaalde situaties., hoe je verkeerde patronen kunt herkennen en doorbreken.

Bijv. negatieve emoties die elke keer terug komen in bepaalde situaties leren herkennen en te transformeren en los te laten. Het heeft vele angsten bij mij weggenomen. Ik heb meer begrip en vertrouwen gekregen over het doel van het leven en hoe je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent voor je eigen leven. Alles wat je doet of niet doet heeft gevolgen op een later tijdstip in je leven.

De wet van Karma.
Het verleden kun je niet veranderen maar het is belangrijk dat je het wel kunt accepteren. De toekomst heb je in eigen handen. Door yoga heb ik geleerd dat je fouten kunt maken uit onwetendheid, of dingen mist waar je te laat voor was. Je was gewoon niet op het juiste moment op de juiste plek. Maar er komen altijd weer nieuwe kansen op je pad. Zo werkt de energie vanuit het universum. We zijn niet alleen een individu maar ook een van de vele mensen in dit universum. Het gaat er niet om wat er gebeurt maar hoe je ermee omgaat. En hoe sneller je het verleden kunt verwerken en accepteren, hoe meer ruimte er is voor nieuwe dingen, energie en nieuwe kansen.

Bekijk ook meer informatie over mij op:
Facebook
Pintrest
Google +

Adele van der Hagen

Adele van der Hagen


Docent Kundaliniyoga